Een oud doel weer oppakken

Al jaren ben ik veel te zwaar. Dit was ik al voor mijn ziekte, maar alle medicatie en daarnaast het emotie eten in die periode hebben me destijds +20 kilo opgeleverd. Daarna bleef mijn gewicht min of meer stabiel. Een zwangerschap betekende voor mij afvallen, dus dat was fijn. Maar sinds ik bevallen ben sta ik stil. Of eigenlijk ik ben heel langzaam wat aangekomen, maar gelukkig niet veel.

Maar ook niet veel aankomen is niet de bedoeling, afvallen is voor mij veel gezonder. Ik val in de categorie morbide obesitas en daar wil ik heel graag uit. Dat betekent dus een hoop discipline. Om mezelf extra te motiveren ga ik over mijn strijd tegen de kilo’s schrijven. Ik voel me niet zeker genoeg om de cijfertjes zoals ze nu zijn te delen, maar gewichtsafname of -toename (hopelijk niet) kan ik ook zonder dat vermelden.

Mijn plan:

  • Sporten. Ik was een tijdje geleden hier al mee begonnen en dit wil ik doorzetten. Ik wil 2 keer per week naar de sportschool en daarnaast blijven fietsen lopen, rennen door de speeltuin met Zoon en dergelijke.
  • Koolhydraatarmer eten. Hiermee ben ik al een tijd geleden een kilo of 10 kwijt geraakt en toen werd ik zwanger en heb ik het losgelaten. Ik wil dit dus weer gaan doen. Ik denk dat het een manier is die voor mij werkt door 1 minder koolhydraten en 2 het is zo anders eten dat aanpassen makkelijker is.
  • Geen suiker meer in mijn koffie, verder drink ik voornamelijk thee en water dus dat is prima. In het weekend mag ik wel eens een glas wijn of een glas cola zero.
  • Bijhouden wat ik eet in my fitness pal (app) zodat ik me bewust ben van wat ik allemaal in mijn mond stop en dus de valkuilen makkelijker kan ontdekken.
  • Schrijven over dit plan. Hiermee kan ik de moeilijke momenten mee benoemen en daarnaast ook een stok achter de deur dat mensen kunnen lezen hoe het gaat. Als ik niet schrijf krijg je toch het idee dat het mislukt. Extra stok achter de deur. Daarnaast helpt het misschien ook in bewustwording en mezelf helpen met kijken wat er gebeurt met me als ik wel een keer de fout in ga.

Nou dat is voor nu het idee. Om te beginnen maar eens mijn dagmenu tot nu toe vandaag en het plan wat ik nog wil eten. Ik schrijf hier niet de gewichten op, dat wordt me teveel werk:

  • Ontbijt: Griekse yoghurt met peer en een handje muesli, glas water
  • Tussendoor: glas water
  • Lunch: Salade met gemengde sla, tomaat, avocado, komkommer, mozerella, noten met een beetje yoghurtdressing, water
  • Tussendoor: stuk fruit, water en kop thee (eventueel drinkbouillon)
  • Diner: Kebab met soort van wrap, salade met in ieder geval komkommer, tomaat en sla, saus/dressing met yoghurt en knoflook, water
  • Tussendoor: thee met een klein stukje chocola

De kop is er af! Aan mezelf toegeven dat het zo niet goed gaat is gebeurd. Nu de plannen doorzetten. In het weekend vind ik dat vaak het lastigst. Hebben jullie goede ideeën om dat te omzeilen?

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge