Hoe zorg je dat je kinderen alles eten

Een vriendin van mij is diëtiste en schrijft op haar website regelmatig artikelen over gezonde voeding en leuke recepten. Een paar weken geleden schreef zij het artikel How to get you kids to eat everything. Omdat ik dit een erg goed en informatief artikel vond heb ik het in overleg met haar vertaald. Ik ben het niet 100% met haar eens maar toch vind ik het de moeite waard. Een beetje jammer dat ik een kind heb wat ondanks alles niet bepaald een goede eter is. Wie weet helpen haar tips me, de achtergrond is in ieder geval interessant. Maar hoe zorg je dat je kinderen alles eten volgens Allison?

Escargot

Maaike schrijft op 303b06_a0242bd0fc3a4852aff5e7f9f96d64c5~mv2_d_1202_1600_s_2 Hoe zorg je dat je kinderen alles eten Ouderschap  vertaling opvoeding kinderen eten geven Eten babyvoeding

Eerder deze maand zat ik met mijn gezin aan het diner in Zuid Frankrijk en ik keek lichtelijk verrast naar mijn drie jaar oude zoon die een grote portie escagot verslond.  Daarna pakte hij nog zes slakken badend in boter en knoflook van mijn mans bord terwijl mijn man bij de grill was. Gelukkig was mijn bord buiten zijn bereik. Baby Fynn was niet bij ons, maar ik weet zeker dat, zij ook van de, weliswaar kleingesneden, slakken had genoten.

Mijn vrienden zeggen dat ik geluk heb met kinderen die zo goed eten, en inderdaad, ze zijn ook erg goede eters. Niet dat ze alles lekker vinden wat ik kook, maar het grootste deel van de tijd klagen ze niet en ze eten eigenlijk altijd hun groente. Ik heb geluk, maar ik ben het er niet mee eens dat dat de belangrijkste reden is dat mijn kinderen gezond eten en nieuwe dingen willen proberen. Een wijs man zei ooit dat we ons eigen geluk maken en ik denk dat dat vaker wel als niet waar is. Ik durf te wedden als diezelfde vrienden als eerste hapje beenmergcustard en leverpate hadden aangeboden aan hun kind zoals ik heb gedaan, hun kinderen ook avontuurlijke eters die houden van complex en interessant eten zouden zijn.

Mijn baby eet dat niet!

Je denkt misschien, mijn baby eet dat niet! Maar misschien word je wel verrast. Baby’s hebben geen vooroordelen of verwachtingen over wat ze te eten krijgen. Wat in hun mond gaat smaakt lekker of niet. Van al het eten dat ik Fynn aanbood in het begin was beenmergcustard veruit haar favoriet. Natuurlijk is dat ontzettend vet, maar baby’s hebben ook een hoop vet en vitamines die in vet zitten nodig. Als je het vergelijkt met moedermelk is dit heel duidelijk, gezien het hoge percentage (verzadigd) vet hier in (1). Het is het perfecte baby voedsel.

Als je nog meer overtuigd wilt worden of het recept wilt van de beenmergcustard raad ik het boek “The nourishing traditions book of baby and child care” van Sanny Fallon aan. Dit boek is gebaseerd op research van een beroemd tandarts en onderzoeker, Weston A. Price in het begin van de twintigste eeuw. Hij keek naar mensen en groepen mensen over de hele wereld en had een aantal heel interessante observaties wat betreft de invloed van dieet en lifestyle op gezondheid. Er is een hoop contraverse rond Price, maar zijn bevindingen zijn de moeite waard. Heel veel informatie over wat gezond is en hoe je gezond blijft is af te leiden aan het menu van groepen mensen die zijn blijven leven gedurende lange tijd en gezonde mensen en baby’s voortbrachten.

Als beenmergcustard een stap te ver is

Wees niet bang, wanneer orgaanvlees of beenmerg te ver buiten je comfortzone liggen. Je kunt nog steeds een avontuurlijke en enthousiaste eter krijgen. Het belangrijkste is om veel verschillende smaken en gevarieerd en vers bereid voedsel aan te bieden. Als je alleen maar gepureerdezoete aardappel, bananen en appelmoes aanbiedt zal bij vrijwel zeker een kritische eter krijgen.

Ik zal je een aantal ideeen geven. Hoe denk je over kerrie spinazie met gewelde pruimen? Of romige zalm met dille? Of Marokkaans gekruide aubergine met gehakt? Natuurlijk, de eerste hapjes moeten goed gepureerd worden en minimum aan toegevoegd zout bevatten, maar je kan zo veel meer aanbieden als zacht, gestoomde fruit en groente. Hoe zou jij het vinden als jouw avondmaaltijd alleen bestaat uit gestoomde courgette? Ik denk niet dat je daar erg enthousiast over zou zijn. Maar als je een beetje olijfolie en misschien een klein beetje zeezout toevoegt is het heerlijk.

Eten moet lekker en een complete maaltijd zijn

Ik heb altijd dezelfde aanpak gehad bij het eten voor mijn kinderen. Eten moet lekker zijn. Het is ook belangrijk om er aan te denken dat een complete en voedzame maaltijd proteïn, vet en gezonde koolhydraten bevat. Dus in plaats van een geprakte banaan alleen aanbieden, prak het, doe er volvette yoghurt en avocado bij. Je geeft niet alleen een meer interessante smaak aan je baby, maar het is ook veel gezonder, het bevat meer voedingssztoffen en heeft een beter effect op de bloedsuiker.

De beste manier om proteïne toe te voegen aan je babyvoeding is een beetje vlees, gevogelte, vis of zuivel toe te voegen aan een fruit of groentepuree. Eieren zijn ook een goede keuze als je kind het accepteert. Het is natuurlijk ook mogelijk vegetarische proteïne als groente en noten toe te voegen, maar voor het grootste deel zijn deze onvolledig en bevatten vrijwel geen ijzer.

Verschillen tussen Europa en Verenigde Staten

Hier in Europa heb je ontzettend veel voorgeproduceerde babyvoeding die granen, groenten en een dierlijke proteïne bevatten. Het lijkt er op dat Europeanen vrij goed aanvoelen wat kleine kinderen nodig hebben.

Dit is niet het geval in de Verenigde Staten. Tijdens mijn laatste bezoek was ik heel erg verbaasd over hoe weinig babyvoeding een dierlijke proteïne bevat. In de lokale Kroger dichtbij onze verblijfsplaats vond ik rond de 50 verschillende soorten babyvoeding en maar een hand vol bevatte vlees, gevogelte of vis. Ik reed een stukje verder naar de Publix en daar was het precies hetzelfde. Toen wist ik eigenlijk wel dat dat niet in maar één supermarkt zo was. Het spijt me, maar gepureerde zoete aardappel met water is geen volledige maaltijd.

Ijzer

Los van de feit dat een soort gepureerd voedsel geen goede balans geeft wat betreft vet, proteïne en koolhydraten, baby’s hebben ook genoeg ijzer nodig voor een goede hersenontwikkeling en energie. Dit is met name het geval vanaf de leeftijd vanaf 6 maanden, wanneer baby’s vaste voeding van eten. Vanaf die leeftijd is een ijzertekort mogelijk, omdat de voorraad die in de baarmoeder opgebouwd is dan ook op is. Baby’s die exclusief borstvoeding krijgen lopen zelfs een groter risico hierop, omdat moedermelk erg weinig ijzer bevat (2).

Aan de andere kant is teveel ijzer net zo’n groot probleem als te weinig. Omdat het lichaam de ijzeropname reguleert uit voeding, is ijzervergiftiging uit voeding zeldzaam. Daarentegen kunnen ijzer supplementen wel vergiftiging bij kinderen veroorzaken. Dit is de reden waarom ik er geen fan van ben (3). De oplossing? Wacht niet tot 9 maanden met vlees en vis. Je kan ook hiermee met 6 maanden starten. Wees er gewoon zeker van dat je het goed kookt en bewaart volgens de voedselveiligheidsregels. Aangezien baby’s en jonge kinderen een hoger risico op voedselvergiftiging hebben voorkom je hiermee een hoop ellende. Het is ook het beste om het heel fijn te pureren en te mengen met fruit of groente zodat het goed te verteren is.

Hoe zorg je dat je kinderen alles eten?

Nu je weet wat je je baby moet geven voor een leven lang gezond eten zijn hier nog een aantal tips om je door de peuterjaren te helpen.

Top 8 tips voor het opvoeden van goede eters.

  1. Start vroeg met een grote variatie aan interessante voeding en kruiden. Dit is inclusief de tijd gedurende zwangerschap en borstvoeding. Je beïnvloedt de smaak van je baby tijdens elke stap van de ontwikkeling.
  2. Zou je het zelf eten? Als jij het niet lekker vind is de kans dat zij dat ook niet vinden.
  3. Plant zelf dingen die je kunt eten. Je kind pakt misschien alle basilicum in een keer of oogst groene tomaten (ik spreek uit ervaring), wat uitmond in een mislukt experiment om ze te rijpen achter het raam. Maar hey, ze vonden het heel interessant.
  4. Bezoek een boerderij. Doe dit regelmatig zodat je kind snapt dat voeding meer is als iets wat op hun bord verschijnt op etenstijd.
  5. Kook samen en geef je kind inspraak in wat jullie eten. Geef hen verantwoordelijkheid en de kans dat ze eten wat op hun bloed verschijnt is een stuk groter.
  6. Verwijder junkfood uit je keuken. Als je kinderen weten dat je dit hebt van ze er ook om vragen. Zorg gewoon dat het er niet is en er staat geen druk achter als ze dit eenmaal weten.
  7. Wees een goed rolmodel. Het klinkt als een inkopper, maar het is zo belangrijk. En ze zien toch echt alles.
  8. Als ze geen groente willen eten dan om niks anders. Kinderen moeten weten dat er niks anders is en ook geen dessert.

Voor mij zitten hier een aantal heel bekende dingen in, maar ook wel nieuwe informatie. Hoe vinden jullie dit artikel? En zal ik vragen of ik meer dingen mag vertalen, ook recepten bijvoorbeeld? Ik ben heel benieuwd wat jullie hiervan vinden. 

Bronnen
1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3586783/
2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2528681/
3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3841496/

23 reacties

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge