Maaike schrijft op img_20180812_1703358753243981629756548 Vakantie in de Creuse, Frankrijk Er op uit

Vakantie in de Creuse, Frankrijk

Als jullie me op Instagram volgen kan het je niet ontgaan zijn dat wij op vakantie zijn geweest in augustus. Ik vind het leuk om met jullie terug te kijken hier op ook al zijn we al weer een paar weken thuis. We waren op vakantie in de Creuse, de Limousin. In het kampeervakantieland bij uitstek, Frankrijk. Onze camping zat ongeveer 80 kilometer boven Limoges. We hebben op de camping dit jaar een safaritent gehuurd.

Vakantie in de Creuse?

We zijn naar een camping geweest in de Creuse in de Limousin. Tot nu toe hebben we altijd gekampeerd in eigen tent, maar omdat we geen zin hadden in gedoe en niet alle spullen hebben, hebben we er voor gekozen om een safaritent te huren. Twee weken op een kleine camping met 40 plaatsen, een klein zwembad, speeltuintje en een trampoline. Wel is er een broodservice en kan je een aantal keer per week pizza krijgen of mee eten met de table d’hote. Camping Dun-le-Palestel is 800 km rijden vanaf Utrecht en dus voor ons op 1 dag te rijden.

Maaike schrijft op img_20180818_0755061577888243837197585-225x300 Vakantie in de Creuse, Frankrijk Er op uit

De heenreis

De dagen voor de vakantie ben ik vooral druk met het huis opruimen, spullen pakken en de laatste dag voor vertrek pakt M de auto in terwijl ik de laatste boodschappen doe met de kinderen. Lekker broodjes en kleine snacks voor onderweg. ’s Avonds proberen we heel vroeg te gaan slapen, want we hebben besloten om om 4 uur de wekker te zetten en zo snel mogelijk er na te gaan rijden.

Dus om half 4 waren we beiden klaarwakker na een uurtje of 4 slaap. Snel de laatste spullen in auto en de kinderen er in. Helaas worden ze beiden wakker, maar goed, ze zijn gezellig dus op naar Frankrijk. We vertrekken om half 5 ’s ochtends. Om een uur of 7/half 8 besluiten we een ontbijtstop in te lassen ook al hebben allemaal wel al wat gegeten. Erg fijn dat bij het koffie drinken een kleine speelhoek is en vooral dat er buiten wat wipkippen staan. Na even rennen en spelen gaan we weer verder.

Rond Parijs merken we dat de auto slecht optrekt. Help! Niet nu op de Franse snelweg. Gelukkig ben ik van te voren zo slim geweest om anwb Europa service af te sluiten, maar we besluiten er op te gokken en rustig door te rijden. Dat lukt gelukkig, we komen (natuurlijk met de nodige pauzes) veilig aan op de camping.

Eerste dagen

De camping Dun-le-Palestel is niet heel groot, maar wel mooi en zeker onze safaritent is erg mooi. Alles is duidelijk nog net nieuw en de ligging is fijn. Zeker met de hitte is de vele schaduw erg lekker. De eerste avond doen we verder rustig, eten brood met knakworsten en verder lekker op tijd naar bed.

Omdat we toch echt de auto niet vertrouwen besluiten we maandagochtend eerst uitgebreid boodschappen te doen in het dorp vlakbij en daarna de anwb te gaan bellen. De anwb stelt voor om de auto op te laten halen ter reparatie en dat laten we inderdaad doen. Best raar om je eigen auto op te laten halen door iemand die je totaal niet kent. Maar goed, het moet. De volgende dag horen we dat de bougies en bobine kapot zijn en geven we akkoord voor reparatie. Vrijdag zal hij klaar zijn. Omdat zo lang zonder auto op een camping niet zo handig is ga ik woensdagochtend met een taxi naar een autoverhuurder (ook op kosten van de anwb) zodat we weer mobiel zijn. In de tussentijd hebben we overigens een heerlijk rustige dagen op de camping. We zwemmen, wandelen, gaan naar de speeltuin en lezen een boek. Prima dus.

Lees ook over onze andere vakantie dit jaar

Vissen, wolven en andere dieren

Maaike schrijft op img_20180809_1136414438036732876923628-225x300 Vakantie in de Creuse, Frankrijk Er op uit

Op een dag waarop slecht weer voorspeld is besluiten we naar Limoges te gaan. Erg leuk, maar wel klein en druk was het aquarium. Wel erg leuk om door heen te lopen en de kinderen vonden het duidelijk prachtig. Verder hebben we die dag wat door de stad geslenterd, geluncht en stiekem een cadeautje gekocht voor de kinderen. Een treinfluit voor Ruub en een puzzel met een afbeelding van een camping voor Cas. Met name die laatste ook een beetje, omdat hij alle puzzels thuis vrij snel neer legt.

Een paar dagen later gaan we nog een activiteit met dieren doen. Niet zo ver van de camping, in Gueret zit een wolvenpark waar we door heen wandelen. Ook de kinderboerderij op dit terrein is een groot succes. Het lopen van de route vond Cas echter geen goed plan dus M liep het grootste deel met een kleuter op zijn rug en deels een dreumes op zijn arm (die moest en zou ook bij papa). Wat ik hier heel mooi vond waren de grote verblijven waarin de wolven leefden. Nadeel was dat je wolven soms moeilijk kon zien. Dat hadden wij zeker in het begin wel regelmatig waardoor we ons afvroegen waar we aan begonnen waren. Gelukkig kwam dat juist aan het einde van de route wel goed.

Maaike schrijft op img_20180811_115400474580094381333838-225x300 Vakantie in de Creuse, Frankrijk Er op uit

En toch vonden we dat we nog niet genoeg dieren hadden gezien en zijn, vooral op verzoek van Cas, nog een dagje in een dierentuin geweest. Een mooie dierentuin met een kasteel erbij. Wat me wel op viel was dat hier veel meer tralies werd gebruikt als ik in Nederland gewend ben. Daarentegen hadden ze erg mooie savannes en hadden we daar het geluk heel dicht bij de giraffen te komen. Ook Cas andere favoriete dier, de leeuw hebben we goed kunnen bekijken. Ruub genoot vooral van de grote collectie papegaaien en dieren die er op lijken. Veel kleurtjes en geluidjes is natuurlijk prachtig.

Maaike schrijft op img_20180814_1202217586451162239705152-225x300 Vakantie in de Creuse, Frankrijk Er op uit

Wat me bij beide dierenparken op viel was dat iets te eten krijgen beperkt was. Het kon wel, maar dan had je echt maar de keuze uit een paar broodjes, wat chips of chocolade en dat was het wel. Dat is wel iets om rekening mee te houden als je hier heen gaat.

Maaike schrijft op img_20180814_1337296839722833101082089-300x169 Vakantie in de Creuse, Frankrijk Er op uit

Veel zwemmen, spelen en lezen

De rest van de vakantie hebben we geen echt grote uitstapjes gemaakt. We zijn nog een keer in een binnenspeeltuin geweest toen het regende en een uitgebreid bezoekje aan een megasupermarkt mag van ons niet ontbreken tijdens een vakantie in Frankrijk.

Maaike schrijft op img_20180812_1703358753243981629756548-225x300 Vakantie in de Creuse, Frankrijk Er op uit

Wat we ontzettend veel hebben gedaan is zwemmen en lekker spelen in het gras, de speeltuin of soms in de tent. Het lukte M en mij soms zelfs om overdag tegelijkertijd een boek te lezen zo lekker speelden de kinderen. In de tweede week vakantie hadden we fijne buren op de camping met inimini hondjes (chihuahua’s) die onze jongens helemaal geweldig vonden. Toen ze ze een keer mochten uitlaten heeft zelfs Ruub de hele wandeling de riem goed vastgehouden. De rest van de vakantie bleef hij overigens vragen om vaker uit te laten, wat de grotere buurkinderen ook graag faciliteerden.

Maaike schrijft op img_20180816_1817502480912458441430429-225x300 Vakantie in de Creuse, Frankrijk Er op uit

De laatste avond van de vakantie hebben we genoten van een gezamenlijke barbecue met andere campinggasten. Een heerlijk fijne afsluiter van onze vakantie.

En toen weer naar huis

De volgende ochtend hebben we de laatste dingen ingepakt en zijn we rond 10 uur in de auto gestapt naar huis. De rit ging behoorlijk voorspoedig. Het hielp absoluut dat we een portable dvdspeler bij ons hadden waardoor de jongens naast alle spelletjes en gewoon spelen soms een filmpje konden kijken. In Kortrijk zijn we gestopt voor avondeten bij McDonalds en even lekker spelen in het klimtoestel. Daarna nog een flinke ruk naar huis.

Ik moet zeggen dat die rit heen en terug me niet is tegen gevallen. De jongens deden het goed en eigenlijk ging het heel voorspoedig. Ook het kamperen was gezellig en ontspannen. Zelf geen tent meenemen, maar er een huren maakte het ook een stuk makkelijker. Een safaritent hoeft niet per se van me, maar dit was wel heerlijk makkelijk. Oftewel we hebben een erg geslaagde vakantie gehad. Ik zou een vakantie in de Creuse zeker aanraden, hoewel misschien iets zuidelijker nog wat leuker is, maar dan mis je wel onze leuke camping.

Hoe was jouw zomer? Ben je ook nog weg geweest?

Maaike schrijft op 20180907_212950_00018580606406296229466 Vakantie in de Creuse, Frankrijk Er op uit