Maaike schrijft op Happy-easter Waarom ik Pasen niet echt vier Lifestyle

Waarom ik Pasen niet echt vier

De laatste jaren valt het me op dat veel mensen Pasen vieren. Of althans, de commercie doet dat geloven. Natuurlijk is een paastak in huis, of wat paaseitjes eten leuk, maar ik zie steeds vaker ook met Pasen de gourmetschotels langs komen en hoor over semi verplichte familiebezoekjes.

Betekenis Pasen

Vanuit het christendom is Pasen het feest van de opstanding van Jezus na zijn dood. Het is voor de katholieken ook het einde van de vastenperiode, een periode tot bezinning in de 40 dagen voor Pasen. Heel kort voor mensen die niet precies weten hoe het zit zal ik een korte uitleg geven over hoe het ook al weer zat.

Op witte donderdag heeft Jezus met zijn discipelen een maaltijd waarbij hij uitspreekt dat al zijn discipelen hem in de steek zullen laten. Petrus zegt dat hij dit niet zal doen, maar Jezus zegt dat hij voor de haan weer kraait drie keer zal ontkennen dat hij Jezus kent. Jezus wordt gearresteerd wegens spotten met God en het verraad van Judas.

De volgende dag, goede vrijdag, wordt Jezus gekruisigd en sterft aan het kruis. Nog voor zonsondergang wordt hij ook begraven.

Op zondag, eerste Paasdag, gaan vrouwen naar het graf van Jezus om hem te verzorgen. Ze vinden hem echter niet, wel de engelen die vragen waarom ze de levenden onder de doden zoeken. Jezus verschijnt ook aan Maria Magdalena. De vrouwen gaan naar Jezus discipelen die hen niet geloven, vooral (ongelovige) Thomas gelooft hen niet. Toch gaan ze kijken. Jezus verschijnt aan volgelingen en later ook tijdens de maaltijd aan de discipelen. Hij belooft hen dan de heilige geest te zenden en vraagt hen het geloof te verspreiden zoals God, zijn vader, hem heeft gevraagd.

The Passion

Doordat de laatste jaren the Passion ieder jaar groots op tv heb ik het idee dat steeds meer mensen het verhaal rond Pasen kennen. Een goede zaak denk ik, want waarom een feestdag als je niet weet wat je eigenlijk viert. Overigens geldt dit gevoel net zo goed voor andere christelijke feestdagen die in Nederland een vrije dag zijn.

Lentefeest

Ik heb het idee dat naast dit voor veel mensen Pasen ook een lentefeest is. Veel kinderboerderijen hebben leuke activiteiten, je ziet overal paashazen en paaseieren. Gistermiddag was ik op een straatfeest waarbij de kinderen eieren konden zoeken en het werd een paasborrel genoemd. Leuk hoor, zeker, maar het staat ver af van de christelijke manier van Pasen vieren.

Maaike schrijft op Happy-easter Waarom ik Pasen niet echt vier Lifestyle

Pasen vieren

Als kind kan ik me niet goed herinneren dat we zo uitgebreid Pasen vierden. Als ik bij mijn vader was gingen we wel eens naar de kerk en bij mijn moeder hadden we wel eens een paasontbijt. Maar echt een feestdag zoals met kerst was het niet.

Ook nu hoef ik niet zo nodig Pasen te vieren. Ik vind het leuk om een kleine activiteit te doen en ben trots op de paasknutsels van (voornamelijk) Cas. Hartstikke leuk allemaal. Naar de kerk gaan hoeft van mij niet, ik ben niet gelovig. The Passion kijken vind ik leuk met twitter er naast, maar gourmetten omdat het Pasen is? Verplicht familiebezoek? Liever niet. Ik vind het veel gezelliger om gewoon spontaan iets te doen. Overigens geniet ik wel van de extra vrije dagen en zo is dat helemaal prima!

Hoe vier jij Pasen?

De afbeelding is gemaakt door lieverdeliefste en mag ik gebruiken voor mijn blog.

 

Facebook Comments

Eén reactie

  1. Voor mij is Pasen ook een lentefeest. Ik ben niet gelovig, ik kijk nooit the Passion, maar als we alle religieuze feestdagen afschaffen blijft er zo weinig over he 😉 Dus wij vieren het op onze eigen manier. Overigens net als vroeger: een paastak, eitjes zoeken, versieren en een lekkere paaslunch. Het leuke aan Pasen vind ik nou juist dat er geen verplichtingen aan vastzitten (en dat het in de lente is). Fijne pasen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge